Ford Zelandia

3 april 2016 - Paramaribo, Suriname

Na bijna een week in Suri werd het tijd om ons wat meer te verdiepen in de geschiedenis van het land, dus vertrokken Lot, Jo en ik vanochtend richting Ford Zelandia. Dit is een oud ford aan de surinamerivier die al heel wat honderden jaren mee gaat. Op zondagochtenden worden er in het ford, wat tegenwoordig is omgedoopt tot museum, gratis rondleidingen gegeven. Wij, als gierige Hollanders konden dit aanbod natuurlijk niet weerstaan.
We leerde hier wie de oorspronkelijke bewoners waren van Suriname en wanneer de Hollanders, Fransen en Britten om de hoek kwamen kijken. Het ford is vernoemd naar de veroveraars ervan uit de 17e eeuw: de Zeeuwen.
Deze Zeeuwen waren beslist geen lieverdjes. We leerde over de slavernij en ik schaamde me zelfs een beetje dat ik Nederlander ben.
Inmiddels leven in Suriname veel afstammelingen van verschillende bevolkingsgroepen door elkaar, doordat er uit Afrika, India en Java slaven hier naartoe zijn gebracht. Ook hebben zich in de afgelopen eeuwen veel Chinezen hier gevestigd, maarja die zijn overal XD.
Hoewel het natuurlijk geen mooi verleden kent, vind ik het toch heel mooi om te zien hoe inmiddels al deze bevolkingsgroepen tezamen leven en zich ook onderling hebben voortgeplant. Zo is de huidige Surinaamse bevolking ontstaan.

Ook hebben we bij ford Zelandia twee Nederlandse meiden ontmoet die hier al een tijdje zijn. Zij konden ons een beetje wegwijs maken. Dat was fijn en de meiden waren gezellig.

Morgen trekken we een dagje uit voor school. Want oja, dat was de rede dat we hier heen gingen, hihi

Liefs xx